Revue - články - VÝŽIVA PŘI POTÍŽÍCH V TĚHOTENSTVÍ


VÝŽIVA PŘI POTÍŽÍCH V TĚHOTENSTVÍ

Těhotenství a očekávání nového potomka bývá zpravidla považováno za jedno z nejkrásnějších období každé ženy. Obzvlášť tehdy, je-li miminko plánované a vytoužené. Bývá však často provázeno ne vždy příjemnými stavy a zdravotními neduhy, jako je ranní nevolnost, zácpa, hemoroidy, otoky nohou, pálení žáhy, nespavost, bolesti zad, únava, změny dásní a potíže se zuby, časté močení, zvýšená chuť na sladké nebo vysoký krevní tlak. Pojďme se společně podívat na to, jak lze některé potíže zmírnit nebo jim předcházet úpravou režimu ve stravování.

 

RANNÍ NEVOLNOST

Neboli také raná gestóza se vyskytuje u 60 až 80 % gravidních žen, zejména v období prvního trimestru. Projevuje se nevolností, někdy zvracením, často i nechutenstvím. Nevolnosti se nemusí vyskytovat jen ráno, ale mohou přetrvávat i v průběhu celého dne. Hlavní příčinou je zvýšená hladina HCG v krvi. Maximum potíží se vyskytuje v období od 8. do 9. týdne, kdy je hladina HCG nejvyšší, a ustupují zpravidla po 20. týdnu těhotenství. Ženy s nízkou citlivostí čichu těmito potížemi trpí jen zřídka. Doporučujeme vyhnout se místům se zvýšenými pachy (např. kuchyně, vývařovny, fastfoody s pachem přepáleného oleje apod.), na které může být žena citlivá, a najít si potraviny a podněty, jež jí samotné přinášejí úlevu (např. vůně citrónu, preclíky, sušenky apod.), což bývá velmi individuální. Důležitý je i dostatečný příjem tekutin, nejlépe 30 až 35 ml na 1 kg tělesné hmotnosti denně. Některým ženám pomáhá také popíjení nálevu z čerstvého zázvoru (2× až 3× denně). Stěžejní však je prevence prázdného žaludku, proto doporučujeme jíst častěji během dne, v době nevolnosti i co hodinu pár menších soust. Přednostně doporučujeme zařazovat lehce stravitelná jídla, nedráždivá, s menším obsahem tuku, ne příliš aromatická. Tam, kde převládá zejména ranní nevolnost, se osvědčilo ráno po probuzení ještě na lůžku sníst krekr nebo sušenku a zůstat ještě chvíli ležet. Na večeři je vhodné zařadit hodnotné jídlo s vyšším podílem bílkovin, které na delší dobu zasytí.

 

ZÁCPA

Odborné publikace uvádějí, že v těhotenství zácpou trpí až každá druhá žena. Příčinou může být nízký příjem tekutin a také hormon progesteron, který uvolňuje svalstvo a chrání před předčasným porodem – tím ochabuje i svalovina střeva, kdy trávenina prochází ochablejším střevem pomaleji a více se tím pádem zahustí. Určitý podíl na příčině zácpy může mít i suplementace železa a nedostatek pohybu. Těhotným ženám nedoporučujeme sahat hned po projímadlech, zvyšují odsun vitamínů, minerálních látek a stopových prvků z těla a zároveň podporují vznik tzv. návykové zácpy. Primárně radíme dodržovat zejména dostatečný pitný režim, zařadit vhodnou pohybovou aktivitu a omezit potraviny, které by mohly zácpu podporovat (čokoládu, bílé a sladké pečivo s nízkým obsahem vlákniny, banány), a naopak zařadit potraviny s vyšším obsahem vlákniny (zeleninu, ovoce, celozrnné pečivo a celozrnné obiloviny, ovesné vločky, ořechy, semena, do moučníků a na vaření používat místo klasické bílé mouky mouku celozrnnou). Příznivě na vyprazdňování působí např. meruňky, meloun, třešně, špenát, cukety, hroznové víno, angrešt, sušené švestky nebo kompot ze sušených švestek. Ze zeleniny jsou vhodné okurky ve formě salátu s kapkou olivového oleje a ochucené citronovou šťávou, nakládané kysané zelí (zlepšuje peristaltiku, zdroj probiotických bakterií) nebo rajčata. V případě, že je zácpa urputnější, je vhodné osvojit si určitý denní rituál, který pomůže navodit zpět pravidelné vyprazdňování. Některým ženám se osvědčilo ráno vypít sklenici teplé vody (ne z kohoutku, ale převařenou) s vymačkanou citronovou šťávou. Jiným zase ke snídani vypít sklenici vymačkané pomerančové šťávy nebo přes den na svačinu sníst čerstvý pomeranč (obsahuje vlákninu), případně denně sníst 1 až 2 lžíce namočených či opražených otrub nebo ovesných vloček v kombinaci s jogurtem, mlékem či zakysaným mlékem.

 

HEMOROIDY

Neboli rozšířené žíly v oblasti konečníku, které mohou i trombotizovat, vznikají často v těhotenství nebo po porodu. Jejich vznik souvisí jednak s hormony, ale i s přetlakem v oblasti malé pánve způsobeným růstem plodu a tlakem na pánevní dno. Jejich vznik však podporuje také zácpa a nízká pohybová aktivita. Proto je vhodné zácpě předcházet (viz výše uvedená doporučení) a denně zařadit cvičení, které lze provozovat i v těhotenství. Pro zpevnění stěn cév jsou vhodné potraviny s vyšším obsahem rutinu. Mezi jeho nejbohatší zdroje patří pohanka, chřest, slupky rajčat a jablek, švestky, broskve, banány, višně, třešně, lesní plody a kiwi.

 

OTOKY NOHOU

Jsou v těhotenství relativně časté, zejména pak ve třetím trimestru, kdy je krevní oběh mezi horní částí trupu a dolními končetinami náročnější a kdy je v těle ženy zadržována voda. Doporučujeme ženám vyhnout se dlouhodobému stání, střídat stání se sezením, ideálně se zvednutými podloženými dolními končetinami do úrovně boků, aby se mohly dolní končetiny lépe odkrvovat. Denně je vhodné zařadit procházky na zlepšení cirkulace. Pokud to lékař vyloženě neindikuje, neměl by se omezovat příjem tekutin. Důležité je zajistit odpovídající příjem bílkovin, sodíku a draslíku. Žena by tedy měla omezit příjem soli v potravinách a nápojích. Neznamená to sůl zcela vyloučit, neboť příjem sodíku je nadále důležitý v procesu odvodňování, ale vyřadit z jídelníčku potraviny bohaté na sůl, jako jsou zejména uzeniny, konzervované a nakládané potraviny, polotovary, slané a tavené sýry, solené tyčinky, chipsy nebo i minerální vody s vyšším obsahem sodíku, jako je např. Poděbradka nebo Hanácká. Dostatečný příjem draslíku lze zajistit konzumací zejména ovoce a zeleniny. Mezi zdroje bílkovin patří libové maso, ryby, vejce, tvaroh, mléko a mléčné výrobky, luštěniny a sója. (dokončení příště)

 

Mgr. Marie Kohutová, DiS.
autorka je vedoucí Oddělení léčebné výživy